
Судно потребувало інвестицій, але його продали утричі дорожче за оцінку, кажуть у АРМА. Читайте і розумійте для чого це зроблено і яку роль у справі відігріває нардеп Юрій Шаповалов та інші кременчужани.
Агентство з розшуку та управління активами (АРМА) успішно провело аукціон із продажу російського танкера Nika Spirit, раніше відомого під назвою Neyma, який був заарештований в українському порту Ізмаїл ще у 2019 році. Судно продали втричі дорожче за оціночну вартість.
Про це повідомила пресслужба АРМА.
За даними агентства, танкер був технічно зношеним на 80% і потребував суттєвих інвестицій на відновлення — не менше 20 мільйонів гривень. Незважаючи на це, агентству вдалося реалізувати судна за 6,43 млн грн, що майже втричі перевищує його початкову оцінку у 2,4 млн грн.
Аукціон проводився через державну електронну платформу Prozorro.Продажі і зібрав чотирьох учасників. Переможцем торгів стала компанія "Альфа Груп 77", зареєстрована в місті Кременчук. Її директором є Віталій Марченко.
"Цей кейс є прикладом того, як продаж арештованих суден може напряму наповнювати Державний бюджет України. Наразі в управлінні АРМА перебуває 16 арештованих суден. І наша принципова позиція – такі активи мають передаватися до АРМА саме для реалізації, а не в управління", - заявила голова АРМА Олена Дума.
Історія судна
Танкер Nika Spirit був побудований у 1989 році як транспортний засіб для перевезення нафтопродуктів. Під час служби під російським прапором судно носило назву Neyma. Його затримали 29 липня 2019 року за рішенням суду, коли воно прибуло на ремонт в Ізмаїл. Власником на той час було ТОВ "Альтомар Шиппінг" з Краснодарського краю РФ.
Судно було безпосередньо залучене до інциденту в Керченській протоці у листопаді 2018 року, коли російські силовики захопили три українські військові кораблі ("Бердянськ", "Нікополь" і "Яни Капу") та 24 українських моряків. Танкер використовувався для блокування проходу Керченською протокою.
Нагадаємо, 15 грудня 2024 року у Керченській протоці біля узбережжя тимчасово окупованого Криму почали тонути два російські танкери — "Волгонефть-212" і "Волгонефть-239", кожен з яких перевозив понад 4 тонни мазуту. Судна розкололися навпіл через сильні хвилі.
Танкерна аварія біля Керченської протоки сталася через те, що російські судна "Волгонефть-212" і "Волгонефть-239" були річкового класу й непридатні для плавання у відкритому морі під час шторму. Як зазначив експерт Андрій Клименко, погодні умови значно перевищували допустимі параметри для цих застарілих суден, побудованих ще в 1969 і 1973 роках.
Як повідомляв Главред, два російські танкери затонули біля Керченської протоки не через шторм, а через недбалість, заявив речник ВМС ЗСУ Дмитро Плетенчук. За його словами, старі річкові судна вийшли в море за несприятливих погодних умов і не витримали навантаження.
До чого тут нардеп Юрій Шаповалов?
Частина "тіньового флоту" рф складається з танкерів, що придбані за участю народного депутата Юрія Шаповалова, стверджують журналісти. Зокрема у листопады 2024 року "Фраза" оприлюднило розслідування: "Тіньовий флот депутата Шаповалова: нардеп сприяє схемам постачання нафти з Росії?"
Як зазначається у розслідуванні, алгоритм "тіньового" флоту розробив кременчуцький бізнесмен Віталій Марченко, який є власником ТОВ "Альфа груп 77" і ТОВ "Енергоресурс", фактичним власником групи компаній "VM-Groupe" та контролює ТОВ "Азарес", ТОВ "Аллюр Оіл", ТОВ "Торговий дім Кременчук".
Як вважає слідство, для прикриття протиправної діяльності очолюваної Марченком організації, бізнесмен міг вступити у злочинну змову з народним депутатом від партії "За Майбутнє" Юрієм Шаповаловим.
Розслідування наводить переписку Шаповалова і Марченка. У повідомленнях народний депутат пише бізнесмену, що "нафтопродукти з російської нафти, вироблені поза межами Росії, не підпадають під санкції ЄС". Своє чергою, Марченко на таке повідомлення нібито відповідає лаконічне: "Супер!"
"Також Шаповалов нібито надсилає декілька посилань на оголошення про продаж нафтових танкерів у Туреччині, щоб обговорити їх покупку для перевезення нафтопродуктів, зокрема й російського походження. Отже, доки Росія купляє зброю та боєприпаси на гроші від продажу нафти, народний депутат, схоже, продовжує сприяти бізнесу на крові українців?" — зазначають автори.
За даними правоохоронних органів, група компаній "VM-Groupe", підконтрольна Марченко, володіє п'ятьма нафтовими танкерами:
- "Oris Marine" (IMO 9179488), придбаний у червні 2023 року.
- "Oris Di" (IMO 9245299), також придбаний у червні 2023 року.
- "Oris Sofi" (IMO 8920282), куплений у червні 2023 року.
- "Oris Helga" (IMO 9483619), набутий у жовтні 2023 року.
- "ORIS Grace" (IMO 9658422), придбаний на початку 2024 року.
Танкер "Oris Marine" наразі зареєстрований під прапором Ліберії, з портом приписки у столиці країни, Монровії. Його вантажопідйомність складає 3 200 тонн.
За даними бази Європейської Комісії, зареєстрованим власником цього судна з 1 березня 2023 року нібито стала компанія FLAGMAN MARINE LTD, розташована на Мальті.
"Однак найцікавіше, що серед власників зазначеної компанії, схоже, вказані дві особи, що, ймовірно, тісно пов’язані з організаторами "нафтової" схеми. Зокрема, мова нібито йде про: Марію Марченко – ймовірно дружину бізнесмена Віталія Марченка та Ліану Шамрай – її чоловік, Юрій Шамрай, нібито є довготривалим компаньйоном Шаповалова та співзасновником разом з останнім ГО "Федерація автомобільного спорту м. Кременчука". Крім того, Ліана Шамрай і Юрій Шаповалов у різний час нібито обіймали посаду директора в компанії "Фокстрот Кременчук", що свідчить про тривалі бізнес-стосунки між цими особами.
Судна компанії FLAGMAN MARINE LTD, схоже, регулярно транспортували нафту морем і розвантажувались на території України в Ізмаїльському морському торговельному порту, після чого нафтопродукти розподілялись для подальшого використання", — зазначається у розслідуванні.
Тіньовий флот депутата Шаповалова: нардеп сприяє схемам постачання нафти з Росії?
Також журналысти зазначали, що за сприяння нардепа Шаповалова група компаній «VM-Groupe» вибудувала ланцюг постачання російської нафти в Україну, уникаючи санкцій.
У той час, коли Україна потерпає від повномасштабної війни, «вигризає» санкції проти Російської Федерації з боку світових гравців та бореться з «тіньовим» флотом, деякі народні обранці у зв'язці з бізнесменами, схоже, власноруч створюють темні схеми торгівлі з країною-агресором.
Бізнес з Росією, незважаючи на санкції
Подібний алгоритм «тіньового» флоту нібито розробив кременчуцький бізнесмен Віталій Марченко, який, наскільки нам відомо, є власником ТОВ «Альфа груп 77» і ТОВ «Енергоресурс», фактичним власником групи компаній «VM-Groupe» та контролює ТОВ «Азарес», ТОВ «Аллюр Оіл», ТОВ «Торговий дім Кременчук».
За даними правоохоронців, протягом декількох років на території Полтавської області нібито діяла злочинна організація на чолі з Марченко, учасники якої нібито створили мережу компаній, щоб приховувати свою незаконну діяльність.
Організатори корупційної схеми нібито налагодили імпорт акцизного товару — метанолу, приховуючи його під розчинники через фіктивні підприємства в Європі, зокрема у Словаччині, Чехії та Латвії. Метанол залізницею надходив з Росії та Білорусі на європейські паливні склади. Використовуючи нібито підроблені документи про походження, компанії під керівництвом Марченка ймовірно ввозили товар в Україну.
Далі його транспортували на склади в Кременчук для нелегального виробництва пального. Щоб уникнути сплати податків, продукцію нібито офіційно продавали підприємствам, створюючи фіктивний податковий кредит. У результаті, за підрахунками, податкова заборгованість групи компаній Марченка нібито досягла майже 200 млн гривень, що ймовірно завдало державному бюджету України значних фінансових втрат.
Як вважає слідство, для прикриття нібито протиправної діяльності нібито очолюваної Марченком організації, бізнесмен нібито вступив у злочинну змову з народним депутатом від партії «За Майбутнє» Юрієм Шаповаловим.
До речі, схоже, саме Шаповалов сприяв підприємствам із групи «VM-Groupe», що належать Марченко, у виграші тендерів на постачання нафтопродуктів, таких як бензин і дизельне паливо, для комунального підприємства «Благоустрій Кременчука». У період 2023-2024 років ТОВ «Азарес» уклало 35 контрактів із цим комунальним підприємством на загальну суму 15 мільйонів гривень. Крім цього, Шаповалов нібито неодноразово лобіював інтереси групи компаній «VM Group» в контролюючих органах та органах державної влади.
Цей ймовірний факт сам собою, схоже, підтверджує інші факти нібито незаконного збагачення народного депутата Шаповалова, чим своєю чергою мало б зацікавитися НАБУ, оскільки народні депутати в цьому випадку є їх безпосередніми клієнтами.
«Тіньовий» флот та нафтові танкери народного депутата
Однак повернемось до «нафтової» схеми, в рамках якої правоохоронці нібито задокументували переписку між Марченко та Шаповаловим. У повідомленнях народний депутат нібито пише бізнесмену, що «нафтопродукти з російської нафти, вироблені поза межами Росії, не підпадають під санкції ЄС». Своєю чергою нібито Марченко на таке повідомлення нібито відповідає лаконічне: «Супер!».
Також Шаповалов нібито надсилає декілька посилань на оголошення про продаж нафтових танкерів у Туреччині, щоб обговорити їх покупку для перевезення нафтопродуктів, зокрема й російського походження. Отже, доки Росія купляє зброю та боєприпаси на гроші від продажу нафти, народний депутат, схоже, продовжує сприяти бізнесу на крові українців?
За даними правоохоронних органів, група компаній «VM-Groupe», підконтрольна Марченко, нібито володіє п'ятьма нафтовими танкерами:
«Oris Marine» (IMO 9179488), придбаний у червні 2023 року.
«Oris Di» (IMO 9245299), також придбаний у червні 2023 року.
«Oris Sofi» (IMO 8920282), куплений у червні 2023 року.
«Oris Helga» (IMO 9483619), набутий у жовтні 2023 року.
«ORIS Grace» (IMO 9658422), придбаний на початку 2024 року.
Танкер «Oris Marine» наразі нібито зареєстрований під прапором Ліберії, з портом приписки у столиці країни, Монровії. Його вантажопідйомність складає 3 200 тонн.
За даними бази Європейської Комісії, зареєстрованим власником цього судна з 1 березня 2023 року нібито стала компанія FLAGMAN MARINE LTD, розташована на Мальті.
Однак найцікавіше, що серед власників зазначеної компанії, схоже, вказані дві особи, що, ймовірно, тісно пов’язані з організаторами «нафтової» схеми. Зокрема, мова нібито йде про:
Марію Марченко – ймовірно дружину бізнесмена Віталія Марченка. По сумісництву вона нібито також займає посаду директора ТОВ «Центроград Кременчук» та фактично працює головним бухгалтером у ТОВ «Азарес» та ТОВ «Аллюр Оіл».
Ліану Шамрай – її чоловік, Юрій Шамрай, нібито є довготривалим компаньйоном Шаповалова та співзасновником разом з останнім ГО «Федерація автомобільного спорту м. Кременчука». Крім того, Ліана Шамрай і ЮрійШаповалов у різний час нібито обіймали посаду директора в компанії «Фокстрот Кременчук», що свідчить про тривалі бізнес-стосунки між цими особами.
Судна компанії FLAGMAN MARINE LTD, схоже, регулярно транспортували нафту морем і розвантажувались на території України в Ізмаїльському морському торгівельному порту, після чого нафтопродукти розподілялись для подальшого використання.
Крім цього, хоча перелічені танкери, які ймовірно належать Марченко та Шаповалову, зареєстровані на різні мальтійські компанії, насправді ж всі вони нібито тісно пов’язані через спільну структуру власності.
Серед зареєстрованих власників суден нібито виступають такі компанії, як MILLENNIUM FOREST TRADING LTD і Blubahar Limited, чия юридична адреса та управлінський склад збігаються з компанією FLAGMAN MARINE LTD.
Таким чином, схоже, Віталій Марченко та Юрій Шаповалов, нібито використовуючи усі можливі важелі впливу, ймовірно вибудували нелегальний ланцюг постачання нафтопродуктів, зокрема з Росії — країни, що веде агресивну війну проти України. Якщо це справді так, то дії народного депутата, який сприяє таким схемам, підіймають питання про його реальну роль і відповідальність перед виборцями та державою в умовах повномасштабного вторгнення РФ.
Подробиці читайте на Фразі: https://fraza.com/uk/analytics/346171-tinovij-flot-deputata-shapovalova-...
Тіньовий флот депутата Шаповалова: нардеп сприяє схемам постачання нафти з Росії?
Нардеп Юрій Шаповалов купував танкери для транспортування російської нафти, — ЗМІ
Руслана Заклінська https://glavred.net/
Клим Соколов kg.ua
Михайло Хомченко, https://www.depo.ua/
Андрій Власенко, для «Фраза»