
Офіційно.
Сьогодні на нараді в начальника Полтавської облвійськадміністрації Дмитра Луніна з питання про стан реалізації повноважень у сфері здійснення державного контролю за використанням та охороною земель територіальними громадами Полтавської області доповідав директор Департаменту агропромислового розвитку обласної військової адміністрації Сергій Фролов.
Він зазначив, що Полтавська область володіє значними земельними ресурсами, земельний фонд становить 2 875 тис. га. У структурі домінують сільськогосподарські землі, які займають 77% території – 2 182,2 тис. га, лісів та інших насаджень – 285,9 тис. га (10%), площ під водою – 233,5 тис. га (8%).
Нині до Державного земельного кадастру (далі – ДЗК) внесено 2,1 млн га – 75% всіх земель Полтавщини, у тому числі 1,8 млн га, або 82% земель сільськогосподарського призначення.
Не внесено до ДЗК 380 тис. га земель сільськогосподарського призначення.
Одним із суттєвих джерел наповнення місцевих бюджетів є земельний податок. Тому одним із пріоритетних завдань є наповнення ДЗК, контроль за достовірною інформацією про земельні ділянки, їх використання та землекористувачів. Органи місцевого самоврядування недоотримують до бюджету кошти через неоформлене право, самовільне зайняття, нецільове використання, порушення заходів з охорони земель, розорення сіножать і пасовищ біля водойм, на схилах більше 3-5 градусів, самовільне вирубування лісосмуг.
Отримання делегованих повноважень держави та організація їх реалізації потребує від органів місцевого самоврядування здійснення певних кроків, прийняття відповідних рішень.
Необхідно зазначити, що під час воєнного стану суттєво обмежуються можливості реалізації повноважень у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, як Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі – Держгеокадастр), його територіальними органами, так і виконавчими органами місцевих рад. Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 р. № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану. Однак, відповідно до пункту 2 вищезазначеної постанови за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Нині державними інспекторами органів місцевого самоврядування окрема увага приділяється наданню консультацій із земельного законодавства, заходам з відновлення порушеного права, стягнення грошових коштів із юридичних та фізичних осіб, які не оформили документально земельні відносини з органами місцевого самоврядування або ухиляються від оформлення таких відносин.
Наскільки Полтавщина готова до зими.
Олег Булашев