Кременчугская газета
Kremenchuk, Poltava Oblast, Ukraine
Понедельник, 21 Сентября 2020 года
Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube

Вы здесь

Сіль VS ожеледиця: альтернативу у Кременчуці шукають, але не знаходять

 

8 февраля 2020 09:00

Щозими на дороги нашого міста висипають тисячі тонн технічної солі. Практику «солити» впровадили давно. Комунальники пояснюють: це відносно дешево та ефективно. Натомість деякі екологи пов’язують із зимовим «солінням» неповоротні процеси у природі. Чи є заміна традиційним методам боротьби з ожеледицею, а якщо так, то чому їх широко не застосовують?

Про чистоту і безпечність доріг нашого міста дбає Кременчуцьке комунальне автотранспортне підприємство КАТП 1628. На його балансі – дороги загальною протяжністю 380 км, які посипають і чистять від снігу у зимовий період. Саме це підприємство і заготовляє протиожеледні матеріали.

Цьогорічна зима у Кременчуці аномально тепла. Снігу майже немає, дороги переважно без ожеледиці – однак місцеві комунальники закуповують солі на мільйони гривень.

Навіщо: посипати сухі дороги чи відмивати бюджетні гроші? Саме це питання напрошується після ознайомлення із тендером, який КАТП 1628 оголосило через майданчик Прозорро. Згідно з документацією, комунальне підприємство хоче закупити технічну сіль на загальну суму 3 млн 497 тис 800 грн. Загалом 3 тис 010 тонн. Покупку здійснюватимуть як за власні кошти підприємства, так і гроші місцевого бюджету.

Однак тут треба згадати, що на початку цієї зими представники вищезгаданого комунального підприємства заявляли, що є в них 20 вагонів солі для посипання доріг і тротуарів взимку.

Зараз же Кременчуцькій газеті в департаменті житлово-комунального господарства пояснили, що на підприємстві знаходиться половина від потрібного запасу технічної солі на цей сезон. Станом на 20 січня цього року її ще не встигли використати. Та знову оголосили тендер і купують сіль, адже невідомо, якою буде решта зими. Можливо, всю витратять на посипання доріг.

На КАТП 1628 запевняють, що їм є де зберігати запаси матеріалів для посипання. Керівник комунального підприємства Сергій Шиян зазначає, що вони лежать у залізобетонних і металевих ангарах. Тож негативного впливу на довкілля немає. А оскільки сіль містить добавку проти злежування, то вона може зберігатися роками.

Альтернатива є, але вона дорога

Готуючи цей матеріал, Кременчуцька газета не могла не поцікавитися у КАТП 1628, чи існує альтернатива посипання сіллю доріг, яку б могли застосувати у нас.

На це Сергій Шиян повідомив, що їх фахівці вивчають питання.

«Наприклад, у деяких країнах застосовують сіль та пісок, які використовують за спеціальною технологією, в інших – бішофіт (хлористий магній) або премліт (хлористий кальцій). Але є різниця у використанні цих матеріалів. Зокрема його висока вартість (орієнтовно 12 тис грн/т бішофіту). Для порівняння: ціна за 1 т технічної солі в 10 разів нижча – 1 тис 076 грн разом із доставкою», – йшлося у його відповіді.

Шиян зазначає, що при обробці бішофітом на дорогах утворюється масляниста плівка, що значно знижує зчеплення коліс із асфальтом.

Він згадує й іншу альтернативу солі – хлористий кальцій. Однак додає, що його у нас використовувати недоцільно, бо спостерігаються часті перепади температур від плюсової до мінусової. А цей матеріал у шість разів агресивніший до металів, ніж сіль.

Однак головною причиною, яка таки стримує КАТП 1628 до використання інших матеріалів, є те, що під них треба оновлювати парк машин, будувати нові ангари (реагенти треба зберігати у приміщеннях з постійною температурою). А все це потребує додаткових затрат.

Розрахували фінансисти комунального підприємства і суму, яку необхідно знайти на придбання спеціальної техніки для обробки доріг рідким реагентом. За умови, що вартість одного спецавтомобіля – понад 350 тис грн, а їх потрібно 14 одиниць, витрати складуть близько 49 млн грн.

«Враховуючи вищевикладене, розуміємо, що застосування інших протиожеледних матеріалів потребує дуже багато фінансових затрат», – відповіли в КАТП 1628.

Тож зрозуміло, що матеріали, альтернативні солі, у Кременчуці найближчим часом застосовувати не будуть.

Тему утримання міських доріг взимку Кременчуцька газета піднімала і минулого року. Цікавим є той факт, що за цей час нічого не змінилося. Комунальники так само розповідають про пошуки замінників солі, бідкаються на їх дорожнечу, а також на те, що заміна техніки під нові реагенти коштує непомірно дорого.

Поекспериментували… й кинули

На відміну від Кременчука, в інших українських містах принаймні намагаються замінювати сіль іншими матеріалами. В Ужгороді, наприклад, комунальники пробували використовувати щебеневу суміш, але відмовилися від неї, оскільки місцева каналізація з таким засміченням не впоралася.

У Чернівцях тротуари посипають премлітом (хлористий кальцій). І це ефективно. Але цей спосіб використовують лише окремі підприємці біля своїх магазинів.

У Вінниці протягом минулої зими від ожеледиці дороги обробляли бішофітом. Експеримент проводили на декількох вулицях. Результат був позитивним. Однак від використання бішофіту тут відмовилися через високу вартість матеріалу. Схожа ситуація із Кременчуком, де теж не застосовують альтернативні матеріали за причини їх дорожнечі.

Наслідки тотального «засолювання»

А тим часом не можна не згадати, що серед інших причин аномального забруднення водойм фахівці називають збільшення вмісту солі у воді. Кременчуцька газета раніше досліджувала цю тему. Зокрема на збільшення вмісту солі у Кременчуцькому та Каховському водосховищах вказали в Асоціації рибалок України. Внаслідок цього змінюються флора та фауна у водоймах.

«Посипання доріг солевмісними розчинами призводить до того, що українські водосховища за солоністю вже прирівнюють до морських лиманів – під час відлиги реагенти зі струмками змиваються у Дніпро», – зауважив голова Асоціації Олександр Чистяков.

Замість солі – пісок, картопля і буряк

Цікаво, але у деяких країнах використовують матеріали, дуже віддалені від солі. Або зменшують її концентрацію. Так у країнах Балтії сіль попередньо зволожують усередині снігоприбиральної машини, після чого розпорошують на кригу за допомоги спеціального дозатора. Таким чином мінімізують вплив солі на ґрунт і дороги.

У деяких країнах Європи використовують для боротьби з ожеледицею дуже дрібний гравій і кам’яну крихту, які є безпечними і для кузовів авто, і для асфальту. Вони не усувають ожеледицю на 100%, проте значно збільшують зчеплення із поверхнею, крім того, є екологічними та придатними для повторного застосування. Згодом спеціальні машини збирають сніг разом із камінцями, щоб знову їх використати.

Інший метод – це коли пісок змішують із гарячою водою (90-95°С) і розбризкують вулицями. Пісок буквально вплавляється у кригу, роблячи її поверхню абразивною. Метод хоч і потребує відповідної техніки, є доволі економічним. Без опадів ефект діє упродовж 3-7 днів.

У США, у відомому своєю горілчаною промисловістю штаті Теннессі, знайшли застосування залишкам виробництва – картопляному соку. Змішаний із сіллю, він зменшує її концентрацію. Подібну технологію, але з додаванням соку цукрових буряків, використовують в Онтаріо та Квебеку в Канаді.

Нагадаємо, у 2019 році нових способів боротьби з ожеледицею у Кременчуці також не застосовували.

Світлана Павленко за матеріалами відкритих джерел

Підписуйся на розсилку новин на каналі Telegram. Дізнавайся першим найважливіші та найцікавіші новини!

Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube telegram Facebook Live
Если Вы нашли ошибку в тексте, выделите слово, нажмите CTRL+Enter и отправьте сообщение в редакцию
 

Другие новости

Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.

Мы в Telegram

Подписаться