Даний аналіз провело видання Forbes.
Минулого тижня Володимир Зеленський підписав закон, яким у міст забирають «військовий» ПДФО. Рішення ухвалено, але дискусія про доцільність цього кроку триває.
Forbes проаналізував, скільки грошей на підтримку обласних бригад ТрО виділяли міста протягом девʼяти місяців 2023-го і як ці суми співвідносяться з витратами на благоустрій самих обласних центрів. Про це йдеться в оприлюдненому 20 листопада матеріалі.
«Місцеві бюджети можуть лише опосередковано підтримувати ЗСУ – через військові облігації або організацію волонтерської допомоги. Але є виняток: фінансувати «власні» бригади ТрО вони можуть безпосередньо, тим самим істотно впливаючи на боєздатність цих військ. У кожній області створено одну або декілька бригад тероборони, з червня 2022 року їх почали застосовувати поза межами їхніх областей, вони стали повноцінними військовими бригадами, які воюють на різних ділянках фронту. Forbes подивився, як обласні центри допомагали силам оборони станом на 1 жовтня 2023 року. Виявилося, що 21 місто сумарно спрямувало 3,8 млрд грн на потреби сил оборони. Водночас на благоустрій витратили 12,8 млрд грн. При цьому бюджети 21 міста мають планові доходи від «військового» ПДФО більш як у 26 млрд грн. Найменше – у Луцьку (354 млн грн), найбільше – у Харкова (4,7 млрд грн)», - пише видання.
В абсолютних цифрах найбільше фінансування обох напрямів у Дніпрі: 1,4 млрд – на оборону і 3,2 млрд – на благоустрій. У частці від усього бюджету найбільше на благоустрій витратили Чернівці – майже 19%, на тероборону витратили лише 0,1%, або 5 млн грн.
У Харкові, Ужгороді та Херсоні видатки на тероборону знайти не вдалося. Хоча Херсон і на благоустрій виділив лише 8 млн грн, що схоже на фінансування самих лише зарплат. Натомість у Харкові на благоустрій заплановано майже 1 млрд.
Станом на 1 жовтня 2023 року Полтава допомагала Силам оборони майже у два рази менше, ніж витрачала на благоустрій.
182 млн грн. – це видатки сил оборони в міському бюджеті Полтави.
341 млн грн. - це видатки на благоустрій міста.
587 млн грн. – це військовий ПДФО.
Як рахували: брали лише видатки за статтями «Заходи та роботи з територіальної оборони» та «Інші заходи громадського порядку та безпеки». Не враховувалися видатки на заходи з мобілізаційної підготовки населення, соціальне забезпечення та лікування ветеранів, відновлення від наслідків агресії, будівництво укриттів, фінансування муніципальних формувань з охорони порядку тощо, адже всі ці видатки не мають безпосереднього впливу на бригади ТрО, які перебувають на фронті. Також підтримка сил оборони могла бути включена в інші статті видатків і розмита серед видатків на інші, цивільні, потреби. Такі видатки також не враховувалися через неможливість визначити, яка саме частина коштів спрямовується на сили оборони. Для визначення видатків на благоустрій враховувалася лише одна стаття – «Організація благоустрою населених пунктів». Згідно із законом про благоустрій, елементами благоустрою є дороги, зелені насадження, системи поводження зі сміттям, зовнішнє освітлення, монументальне мистецтво, майданчики, малі архітектурні форми тощо. Ця стаття видатків є оцінкою щодо нижньої межі, адже фактичні роботи з благоустрою можуть проводитись і в межах інших статей бюджету, наприклад у разі будівництва нових об’єктів комунальної власності. Інформацію про видатки взято з ресурсу Openbudget станом на 1 жовтня 2023 року, тому зміни, які відбулись в останньому кварталі 2023-го, не враховано.
Клим Соколов