Редакція сайту «Телевізійної служби новин» у своєму матеріалі «"Приїдемо з хлопцями": українські військові закликали олігарха Жеваго передати Mercedes-Benz G500 для армії» порушила п.п. 6, 9 (друге реч.) і 10 Кодексу етики українського журналіста. Раніше на брехні щодо купівлі Мерседесу було викрито мера Кременчука Малецького.
Громадські організації «Детектор медіа» та «Інститут масової інформації» пропонують механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугує для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики та Незалежну медійну раду. Короткі запитання до ініціативи та реакції на висновки можна надіслати за адресою [email protected]
8 травня на сайтах «Детектор медіа» та «Інституту масової інформації» з’явився висновок № 171 щодо матеріалу з сайту «Телевізійної служби новин» під назвою «"Приїдемо з хлопцями": українські військові закликали олігарха Жеваго передати Mercedes-Benz G500 для армії»
І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу
1. 5 листопада 2022 р. до Ініціативи «МедіаЧек» надійшла скарга від громадянина на цей матеріал з мотивацією поширення фейку, посилання на сумнівне джерело інформації (телеграм-канал), відсутність балансу та пояснення зв’язку між фігурантом матеріалу та юридичною особою.
2. Оскаржений матеріал було опубліковано на сайті 3.11.2022 р. у рубриці «Україна», авторкою зазначена Юлія Абрамова. На початку матеріалу подане фото позашляховика марки Мерседес, далі поміж текстом убудовані дописи з Телеграм-каналу «Труха⚡️Украина» та сторінки «Закарпатської митниці» в Фейсбуці. Даний матеріал містить гіперпосилання на матеріали «"Батальйон Монако": як українські депутати, судді та бізнесмени розважаються на Лазуровому узбережжі», «Верховна Рада повернула мита та оподаткування ПДВ на розмитнення авто та імпортні товари» та «Зеленський підписав закон про повернення мита та оподаткування ПДВ на розмитнення авто та імпортні товари» з сайту ТСН, а також на сторінку онлайн-сервісу Vkursi Pro, присвячену «ТОВ "СКН Сучасна комерційна нерухомість"». Крім того, в кінці подано гіперпосилання на досьє Михайла Подоляка.
3. У матеріалі розповідається про заклик військових до Костянтина Жеваго передати їм автомобілі Мерседес, які він нібито завіз в Україну на пільгових умовах (якщо піти за наданими гіперпосиланнями до бази даних, то йдеться про автівки на балансі ТОВ «СКН Сучасна комерційна нерухомість»).
ІІ. Стандарти журналістської етики, які регулюють цю сферу суспільних відносин
- Кодекс етики українського журналіста (в ред. 2013 року):
«Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти і редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіо матеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел.» (п. 6);
«...Неприпустимим є розповсюдження інформації, що містить упередженість чи необґрунтовані звинувачення.» (п. 9);
«Точки зору опонентів, у тому числі тих, хто став об’єктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано.» (п. 10).
- Ініціатива не застосовує Закон України «Про медіа» до даного матеріалу, оскільки його випущено 2022 р., тобто до набуття чинності цим законом і він не може мати зворотної сили.
ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу
1. У цьому висновку оцінюється суто матеріал ТСН і дотримання журналістських стандартів у ньому, а не особи його фігурантів.
2. Незбалансованість. Матеріал побудований на критиці в бік Костянтина Жеваго, але його точки зору в матеріалі не подано. Також не зазначено, чи журналісти взагалі намагалися звертатися до нього за коментарем. Хоча така спроба комунікації могла виступити одним зі способів перевірки інформації (див. нижче). «МедіаЧек» вважає, що в матеріалі порушено п. 10 Кодексу етики українського журналіста.
3. Джерела та повнота. Ініціатива не вважає анонімні Телеграм-канали надійними джерелами інформації. Але, якщо розглядати конкретний допис, то в ньому наведено фото й відео щодо скандалу навколо автомобілів: відео бійця, який називає своє ім’я та звертається до Костянтина Жеваго; скрін із бази даних онлайн-сервісу Vkursi Pro, а саме — сторінки щодо автівок, які належать ТОВ "СКН Сучасна комерційна нерухомість".
У матеріалі ТСН окремо дають посилання на Vkursi Pro, як сказано «відкриту базу даних». Проте кінцевим бенефіціаром ТОВ на сторінці сервісу зазначений не Костянтин Жеваго, а Дмитро Березовенко. У дописі в телеграмі, який виступив першоджерелом для матеріалу, немає пояснення, чому дану фірму приписують Костянтину Жеваго. Не розкрито цього і в публікації ТСН.
За допомогою пошуку в мережі можна знайти матеріали інших медіа, у яких Костянтина Жеваго пов’язують із ТОВ «СКН Сучасна комерційна нерухомість», але з посиланням на анонімні джерела. Та неоднозначним формулюванням: «Кінцевим власником цих інвестицій є Костянтин Жеваго», — ідеться про купівлю низки спиртзаводів зазначеною фірмою. Але чи означає це повний контроль Жеваго над компанією — не зрозуміло.
Одна з відкритих баз даних юридичних осіб вказує на опосередкований зв’язок керівника ТОВ «СКН Сучасна комерційна нерухомість» Андрія Кобзара з Олегом Валентиновичем Жеваго (Костянтин Жеваго також Валентинович) через ПрАТ Ініціатор+. Тобто про приналежність автомобілів саме Костянтину Жеваго важко зробити однозначний висновок. Даного аспекту журналісти в розглядуваному матеріалі не подали й незрозуміло, чи взагалі перевіряли зв’язок Костянтина Жеваго з ТОВ. Тому в матеріалі наявне порушення п. 6 Кодексу етики.
4. Зважаючи на те, що в матеріалі не продемонстровано спроби отримати коментарі фігуранта, інформація про пільгове ввезення ним автівок подається як доконаний факт, не пояснюється зв’язок між фігурантом і ТОВ, «МедіаЧек» вважає даний матеріал упередженим до Костянтина Жеваго. Тобто порушено друге речення п. 9 Кодексу етики.
Ініціатива «МедіаЧек» вважає, що редакція сайту «Телевізійної служби новин» у своєму матеріалі «"Приїдемо з хлопцями": українські військові закликали олігарха Жеваго передати Mercedes-Benz G500 для армії» порушила п.п. 6, 9 (друге реч.) і 10 Кодексу етики українського журналіста. Ініціатива не оцінює особу фігуранта матеріалу.
Раніше на брехні щодо купівлі Мерседесу було викрито мера Кременчука Малецького.
Так, редактор нашого видання Олег Булашев у листопаді запитав мера про давню обіцянку – викладати на сайті міськради проєкти рішень сесій та виконкому, які не стосуються режиму воєнного часу. Мер заявив, що фахівці в міськвиконкомі не можуть технологічно розділити потоки інформації.
«Можливо, вам треба повчитись у Полтавської обласної влади, яка це вже робить», - запропонував О.Булашев.
Мабуть, ці слова не сподобалися В.Малецькому і він почав відверто переходити на іншу тему, заявивши, що готовий повчитися у кого завгодно, навіть у Костянтина Жеваго, «який 4 машини розмитнив, не платячи в український бюджет ні копійки».
Уже після цього спілкування редакція «Кременчуцької газети» вирішала з’ясувати, чи є правда в словах Віталія Малецького, або він вкотре збрехав щодо автомобілів Мерседес і Костянтина Жеваго.
Також ми вирішили перевірити статті, що оприлюднили деякі ЗМІ, зокрема сайт ТСН та низка Телеграм-каналів, стосовно того, що придбання чотирьох начебто броньованих автівок, що були замовлені нібито для Костянтина Жеваго і буцімто були ввезені в країну за допомогою так званої «нульової» схеми.
Для цього редакція направила запит до продавця авто - офіційного дистриб’ютора автомобілів Mercedes-Benz в Україні ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ» і отримавши відповіді, зазначаємо, що мер Кременчука Віталій Малецький вкотре збрехав, адже інформація щодо пільгового розмитнення автомобілів Mercedes нібито для К.Жеваго, виявилась фейком.
«Усі автомобілі, що імпортуються ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ» в Україну, реалізуються через офіційну дилерську мережу із повним дотриманням вимог антикорупційного та санкційного законодавства України, Європейського союзу та США. Митні платежі, передбачені законодавством України при ввезенні автомобілів, а також усі податки та платежі при купівлі-продажу автомобілів Mercedes-Benz в офіційній дилерській мережі ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ», що передбачені чинним законодавством України, сплачуються ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ» в повному обсязі. Це справедливо для всіх автомобілів, які імпортуються ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ», продаються в офіційній дилерській мережі та пропонуються офіційними дилерами клієнтам», - повідомили в ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ».
Більше того, підприємство також зазначило, що згаданий у запиті Клієнт дійсно офіційно придбав у ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ» чотири автомобілі Mercedes-Benz G-Class. Ці машини не є броньованими. Замовлення на ці автівки робилося ще до російського вторгнення.
У ПРАТ «АВТОКАПІТАЛ» повідомляють, що термін поставки від укладання угоди й до передачі автомобілів клієнту складає від 9 до 18 місяців, а, отже, не йдеться про бажання Клієнта скористатися особливими умовами – на момент укладання договору їх просто не було.
Раніше повідомлялось, що Костянтин Жеваго та компанії, де він є суттєвим акціонером, уже передали понад 100 автомобілів на військові та гуманітарні потреби ЗСУ на загальну суму понад 6 млн доларів США.
Тож, поки одні реальними справами допомогають ЗСУ, мер Кременчука Віталій Малецький знову знову виступив у ролі серійного брехуна. За ним вже закріпилося така слава.
Мабуть, він вчиться брехати у промерського сайту, який полюбляє видавати бажане за дійсне, не завжди перевіряє факти і в народі має назву «Бред тудей». Цей сайт останнім часом масово друкує фейки проти політичних опонентів мера Кременчука Віталія Малецького та нардепа Юрія Шаповалова.
Останнім часом горе-писаки придумали нові фейки - відпочинок у Монако редактора «Кременчуцької газети» О.Булашева або наявність російського паспорту у О.Булашева та К.Жеваго...
Лазор Леснін