Кременчуцька газета
Kremenchuk, Poltava Oblast, Ukraine
Четверг, 26 Листопада 2020
Facebook Twitter Instagram Кременчуцька газета на Youtube

Вы здесь

Втиснутися всім, або Як позбавити Кременчук черг на зупинках громадського транспорту

 

2 листопада 2020 08:30

Карантин. Громадський транспорт «забитий». Довжелезні черги на зупинках зранку. Діти запізнюються на навчання, дорослі – на роботу. Що з цим робити?

Майже щоранку на зупинках віддалених куточків міста і не тільки спостерігається аншлаг: людське море бажаючих дістатися на роботу, на навчання чи ще кудись у своїх справах. Пасажири вишиковуються довгою вервечкою, аби дочекатися своєї черги і зайняти місце у тролейбусі, автобусі чи маршрутці. Проблеми з пасажироперевезеннями у Кременчуці були і раніше. Для прикладу, ще у 2018 році одна містянка пропонувала провести флеш-моб: «Підвези сусіда або однокласника своєї дитини», адже за її спостереженнями, з району, який у місті називають «Петрівка», було проблематично виїхати.

А із введенням карантинних обмежень ситуація тільки погіршилася.

Чи можна, аби стабілізувати ранковий потік, знову почати возити «стоячих» пасажирів, скасувавши карантинні обмеження? Може, варто випусти на маршрути більше одиниць громадського транспорту та скоротити інтервал руху? Чи відміняти пільги пенсіонерам, аби ранковий час, так би мовити, звільнити для працюючих? Або взагалі створити спецрейси для перевезення школярів? Кременчуцька газета дослідила ймовірні варіанти вирішення транспортної проблеми, яку посилив карантин.

Зазначимо, в управлінні транспорту від будь-якої співпраці з нашою редакцією за цією темою відмовилися, мовляв, вони «не є розпорядником інформації».

«Я нічого не коментую», – відповів керівник цього підрозділу виконкому Руслан Івашина.

У відповіді ж на наш запит щодо ситуації із наповнюваністю міського транспорту, кількості його на маршрутах та ймовірних варіантів вирішення питань утворення черг на зупинках ми отримали із мерії відповідь, що «надати такого роду інформацію не є можливим».

Шкільні маршрути

Ранкові черги, як показує досвід, створюють не лише люди поважного віку, а й школярі з батьками. Під час засідання сесії міської ради 22 жовтня депутати торкнулися питання щодо перевезення учнів 10-11 класів окремим транспортом. Адже після реорганізації міських навчальних закладів в ліцеї і гімназії, старшокласники іноді вимушені добиратися до своєї школи в інший район. Однак, на жаль, депутати цією проблемою не перейнялися. Вони не підтримали запит своєї колеги Тетяни Сідерки розробити маршрути шкільних автобусів.

Зазначимо, в деяких містах України діє подібна практика. Для прикладу, у Тернополі з 1 вересня 2020 року ввели маршрути, за якими возять суто школярів. Містом курсують 8 спеціальних тролейбусів, які у супроводі вчителів довозять дітей із околиць до центру. Тернопільске управління освіти сформувало для кожної школи різний час початку занять, щоб учні вчасно доїжджали до закладу.

У Кременчуці ж через погіршення епідеміологічної ситуації з COVID-19 загальноосвітні навчальні заклади з 12 жовтня перейшли на роботу у дві зміни.

«Зробили це, щоб зменшити скупчення дітей у громадському транспорті та у навчальних закладах», – говорить директор департаменту освіти Геннадій Москалик.

Початковим класам залишили по три уроки на день (з 8.00 до 11.00 та з 12.00 до 15.00), а старшим – по чотири (08.00 до 12.00 та з 13.00 до 17.00). А згодом, із 15 жовтня, всіх взагалі відправили на канікули.

Щодо особливих рейсів у Кременчуці, то із середини вересня з Ревівки курсують 2 додаткових автобуси виключно для школярів. Відправляються вони о 7.30 від кінцевої зупинки «Хлібна база» і везуть дітей до навчальних закладів. Цей транспорт має відповідні інформаційні таблички і прямує за маршрутом №17. Організувати такі поїздки вдалося за домовленістю місцевого депутата із перевізником.

Проте у департаменті освіти нам повідомили, що започаткувати подібні рейси для перевезення інших школярів проблематично. Адже такі автобуси мають курсувати разом із вихователем, видатки на оплату праці якого в міському бюджеті не передбачені.

«За законом шкільний автобус, який закріплений за конкретною школою, повинен мати вихователя для супроводу юних пасажирів. Але у межах міста такі автобуси не курсують (возять дітей на змагання, екскурсії тощо, а не підвозять до шкіл – авт.)», – говорить Москалик.

А вищезгадана ініціатива депутатки Сидерки, на наш погляд, досить цікава.

Пенсіонери на ситуацію не впливають

Існує думка, що люди похилого віку іноді мимоволі можуть створювати скупчення на зупинках у ранкові години, саме коли працююче населення поспішає на роботу, а діти – до навчальних закладів. Тож, як один із варіантів позбутися черг на зупинках – відмінити пільговий проїзд для пенсіонерів. Ще у 2017 році через петицію кременчужани просили обмежити подібний бонус для літніх людей у години пік. Проте ініціатива не набрала необхідної кількості голосів.

Відмітимо, рішенням сесії міськради від 12 грудня 2019 року затверджена Програма відшкодування витрат за рахунок місцевого бюджету за перевезення пільгових категорій населення Кременчука міським електро-, автомобільним та приміським залізничним транспортом на 2020 рік.

«Під час карантину відшкодування за пільговий проїзд не відмінялося, та на сьогоднішній день здійснюється в повному обсязі згідно з наданими підприємствами-перевізниками розрахунками обсягу компенсаційних виплат за пільгове перевезення окремих категорій громадян», – пояснює директорка департаменту соцзахисту і питань АТО міської ради Марина Доценко.

Однак із введенням карантинних заходів пільговий проїзд для місцевих пенсіонерів таки обмежили. Безкоштовно проїхатися у громадському транспорті вони можуть із 10.00 до 15.00 години. Таким чином пасажиропотік у години пік вдалося дещо розвантажити.

Як нам розповіла кондукторка Тетяна, кременчуцькі пенсіонери пристосувалися до умов карантину.

«Зазвичай ця категорія пасажирів їде у чітко визначений час, коли для них проїзд безкоштовний. Якщо ж, наприклад, до 10-ої ранку пасажир відмовляється платити, то я коректно вказую на таку собі «пам'ятку про пільги», яка є чи не в кожному тролейбусі. Якщо хтось не згоден, пропоную телефонувати на «15-63» (Служба допомоги мера кременчужанам – авт.)», – розповідає жінка.

За її словами, пасажири із введенням карантинних обмежень з часом стали більш дисциплінованими.

«І до коронавірусу на Молодіжному зранку були скупчення. Зараз не можемо брати пасажирів більше чітко визначеної кількості, тож люди вишиковуються і чекають своєї черги», – розповідає пані Тетяна.

Тож виходить, що кременчуцькі пенсіонери в ранкових чергах без діла участі не беруть. А на зупинках збираються ті, кому дійсно необхідно їхати саме в цей час.

Більше транспорту

Як один із варіантів оптимізації пересування містом – випустити на маршрути більше одиниць транспорту і скоротити інтервал руху. Однак варто лише уявити, що в такому ритмі, припустимо, один із тролейбусів за тієї чи іншої причини виб’ється з графіка, то за ним може вишикуватися ціла вервечка «рогатих».

Як нам розповіла заступниця начальника відділу оперативного контролю за станом в місті Лариса Глущенко, щодня Кременчуком курсує близько 50 тролейбусів та десь 172 автобуси, з них 8 – №25 (Молодіжний-Крюків) та один – №10А+(Лашки-«Річковий вокзал»), інші – маршрутні таксі.

«У вихідні та святкові дні зазвичай кількість транспорту на маршрутах зменшується», – говорить Глущенко.

І розповідає, що на номер «15-63» інколи містяни скаржаться на ранкові черги, що важко виїхати з тієї чи іншої зупинки.

«Буває ж і обрив тролейбусної мережі чи ДТП, тому транспорт може вибитися з графіка», – пояснює Глущенко.

Водночас у Кременчуці активно освоюють нові маршрути сполучень. Для прикладу, тролейбус №28А+ вже з’єднує Молодіжний і Третій Занасип, а №26А+ курсує з Молодіжного на Правобережжя. Однак, як бачимо, навіть збільшення кількості транспорту в місті не дає бажаного результату. І від цього не зменшується, на жаль, невдоволення пасажирів, які зранку чекають у черзі, аби виїхати зі свого мікрорайону. А попереду ж осінні та зимові ранки, коли стояти доведеться часом і під дощем та снігом.

Скасувати обмеження і пускати «стоячих»

Із 31 березня 2020 року, на початку карантину, в нашому місті почали перевозити пасажирів лише по спецперепустках. Скористатися ними могли тільки працівники критичних галузей – медики чи робітники підприємств із безперервним циклом роботи. Згодом ці обмеження дещо послабили. Від 12 травня почали возити більше категорій громадян, але лише по кількості сидячих місць. Тепер у тролейбус не можна «набитися, як рибини в консервну банку».

Ще 23 квітня на сесії міської ради підіймали питання режиму обмежень в громадському транспорті. Адже, як заявила тоді депутатка Оксана Піддубна, «згідно зі ст.33 Конституції України, та п.1 ст.16 ЗУ «Про правовий режим надзвичайного стану», свобода пересування може бути обмежена в умовах надзвичайного стану, а не надзвичайної ситуації». Крім того, Конституційний суд України рішенням від 28 серпня 2020 року визнав неконституційними деякі положення про карантин. У поданні Верховного суду стверджувалося, що «оспорювані положення на період дії карантину встановлюють непропорційні обмеження права на свободу пересування, права на мирні зібрання, права на підприємницьку діяльність, права на доступ до медичної допомоги». Йшлося саме про заборону на період карантину регулярних та нерегулярних перевезень.

Як нам розповів адвокат юридичної консультації «ЛіАС» Роман Григораш, за даним рішенням суду обмеження щодо перевезень у транспорті на період карантину неконституційними НЕ визнані.

«А рішення щодо обмеження пасажирських перевезень на території України для запобігання поширенню коронавірусної інфекції приймає Державна комісія з питань ТЕБ і НС (техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, авт.) та Кабінет Міністрів України за дорученням Президента України», – говорить юрист.

Зазначимо, до впровадження карантинних обмежень більшість кременчужан без великих зусиль займали місця у громадському транспорті. Колапс виник саме в останні місяці. Звісно, ми говоримо про маршрути, які існували десятки років. Однак як би місцева влада не намагалася розв’язати цю проблему із ранковими чергами на зупинках, поки що їй це не дуже вдається. Не допомагають і новостворені маршрути, на які виїхали нові комунальні тролейбуси та автобуси. Тож, скоріш за все, вже час переймати досвід інших міст. Наприклад, Дніпра, де люди давно вишиковуються в черги на зупинках.

Можливо, тому наша редакція і не отримала відповіді від міських чиновників на наші інформаційні запити – бо немає їм чим порадувати городян?

Нагадаємо, зранку вишиковуються черги, щоб виїхати з Молодіжного.

«На роботу на вертольоті?»

Кількасотметрові черги до громадського транспорту – і це лише початок.

 

Тетяна Красельникова

Фото Олександра Попенка

Підписуйся на розсилку новин на каналі Telegram. Дізнавайся першим найважливіші та найцікавіші новини!

Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube telegram Facebook Live
Якщо Ви знайшли помилку в тексті, виділіть слово, натисніть CTRL + Enter і відправте повідомлення в редакцію

Інші новини

Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.

Ми в Telegram

Підписатися