
Всі знають, що КрАЗ – це величезні і потужні українські вантажівки підвищеної прохідності. В принципі, так і є. З 1959 року і до цього дня завод живе і справляє великовантажні автомобілі на всі випадки життя. І за ці півстоліття конструктори КрАЗа створили цілий ряд дуже незвичайних машин.
Сам завод в Кременчуці був заснований в 1945 році, але до кінця 50-х спеціалізувався на сільськогосподарській техніці. Лише в 1959-му з воріт заводу виїхали дві перших вантажівки КрАЗ-222.
Дивно, але КрАЗ – це один з небагатьох заводів, який не тільки пережив всі потрясіння 90-х і 2000-х, але і успішно виробляє велич – більше сотні моделей! – гаму продукції у військовому і цивільному секторах. Ми ж заглянемо в минуле і подивимося, що незвичайного було в КрАЗах, що борознили неосяжні простори ще Радянського Союзу.
Представник перших КрАЗ-256 із самосвальною платформоюКрАЗ-222. Випускався вже після 1963 року.
1961 рік, дизель-тролейбусовіз ДТУ-10 на шасі КрАЗ-219. Побудований в єдиному екземплярі інститутом УкрНІІпроект для легендарної тролейбусної лінії Сімферополь – Ялта.
1961 рік, дослідний КрАЗ-250 з використанням елементів кабіни ЗіЛ, 1965 рік. Це одна з проб КрАЗа при переході на суцільнометалеву кабіну «приміряти» кабіни інших заводів. Мінавтопром своїм вольовим рішенням нав'язував КрАЗу взяти металеву кабіну з вже освоєних на заводах Міністерства (Урал теж пробували встановлювати). Але чужі кабіни до КрАЗу «не прижилися», створили свою, яка прийшла на зміну КрАЗ-222.
1976 рік, КрАЗ-6434. Чотиривісний шарнірно-зчленований монстр в серію так і не потрапив.
1982-й, КрАЗ ЧР-3120 з керованими двома передніми мостами. Військова розробка в рамках проекту «Відкриття». Букви «ЧР» позначають по російськи «чертёж разовый», тобто це по суті ходовий макет. У виробництво автомобіль не пішов через дорожнечу і складність технічних рішень.
1982-й, КрАЗ ЧР-3130 з шарнірнорно-співчленованою рамою. Основною відмінністю була уніфікація вузлів з серійним КрАЗ-260, але в серію 3130-й теж не потрапив.
1989 рік, КрАЗ-7Е6316 «Сибір». Фінальний акорд проекту «Відкриття», робота над сімейством припинилася з розпадом СРСР в 1991 році. Приємно, що один екземпляр цієї моделі зберігся, був відреставрований і знаходиться в автомобільному музеї.
1967 рік, BelAZ-256Б. Не дивуйтеся, що написано «БелАЗ». Це чистої води КрАЗ, який робився в Кременчуці, і від БілАЗа тут тільки шильдик. Експортувалися до Англії по лінії Автоекспорт через компанію Юмо-Плант. Ці КрАЗи поставлялися під маркою БелАЗ з 1971 по 1984 роки.
1986 рік, КрАЗ 256Б1-030. Автомобіль, в спішному порядку створений для роботи в зоні радіоактивного зараження. Замість кабіни – одномісна свинцева капсула. Всього було зроблено 18 таких машин, після закінчення ліквідації аварії на ЧАЕС все було знищено.
КрАЗ-Е259Б. Макетний зразок автопоїзда КрАЗ-Е259Б з активним напівпричепом, 1962 рік. Це не розробка КрАЗом першого сімейства беськапотних автомобілів, а втілений КрАЗом проект по ТТТ двох Держкомітету СРСР - з оборонної техніки і автосільхозмашінобудування зі створення нового сімейства автомобілів для армії. Технічні вимоги припускали два варіанти - бортовий і автопоїзд. Для економії часу, кабіну для перших макетних зразків взяли з МАЗ-500. У 1968 році з'явилися більш досконалі зразки з кабіною власної розробки КрАЗу.
2014 рік, завершимо поглядом на сучасну продукцію КрАЗ. Броньовий автомобіль KrAZ Shrek One TC побудований на базі КрАЗ-5233 відповідно до нормативів MRAP.
2014 рік, медична версія KrAZ Shrek One Amb.
Макс Коротченко, auto-motive.info