Кременчугская газета
Kremenchuk, Poltava Oblast, Ukraine
Четверг, 18 Июля 2019 года
Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube

Вы здесь

Неякісний товар: як кременчуцьким споживачам захистити свої права

 

7 апреля 2019 09:00

Усі, певно, люблять купувати нові речі – техніку, меблі, одяг. Але часто буває так, що в магазині обнова повністю сподобалася, а коли прийшли додому, то побачили, що вона неякісна. Згідно з Законом «Про захист прав споживачів», покупець має право її повернути. Та іноді з цим виникають проблеми. Кременчуцька газета розбиралася у деяких нюансах взаємовідносин продавець-покупець.

Від купівлі неякісного товару не застрахований ніхто. Проте не всі наважуються повертати брак назад у магазин. Комусь не вистачає часу, комусь терпіння, комусь знань. Втім, навіть за законом повернути за гарантією товар можна не всякий. І не завжди. Все це регламентовано нормативно-правовим актом «Про захист прав споживачів». З текстом документа можна ознайомитися безпосередньо в торговій точці, в «Куточку споживача».
Цьогоріч у цьому питанні відбулися зміни. Уряд за ініціативою Мінекономрозвитку скасував норму обов'язкового ведення книги відгуків і пропозицій. Відповідну постанову прийняли на урядовому засіданні 6 березня. Книгу відгуків і пропозицій з «Куточків споживача» прибрали. Її на виробництвах, у торгівлі та в закладах громадського харчування було запроваджено ще за радянських часів. У Мінекономрозвитку дослідили, що зараз ця форма захисту прав споживачів є неефективною і жодним чином не вирішує їхніх проблем. Є низка сучасних і більш дієвих інструментів, які на практиці дозволяють споживачам захистити свої права: залишати відгуки можна на спеціалізованих сайтах чи інтернет-ресурсах самих закладів. Також існує можливість безпосередньо звернутися до Держпродспоживслужби, Державної фіскальної служби чи суду. Серед недоліків називали і те, що людям доводиться вказувати свої персональні дані (адресу, номер телефону і т.п). Оскільки доступ до цього інструмента має кожен, персональні дані можуть використовуватися недобросовісним бізнесом чи шахраями.
Кременчужан обіцяють більше на відправляти в Полтаву
Якщо говорити про зміни у питанні захисту прав споживачів, то тут варто сподіватися на позитивні зрушення. Вже зовсім скоро в нашому місті планують відновити роботу відділу захисту прав споживачів. І це не перша спроба. Варто згадати, що останні років 5 мешканців нашого міста, у яких виникли проблеми при покупці/поверненні того чи іншого товару, направляють у Полтаву – в Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області. Як повідомив начальник відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг цього управління Денис Калашник, вже оголошено конкурс на посаду фахівця відділу.

«Якщо з'явиться кандидат на посаду начальника відділу та пройде конкурс, то у Кременчуці почне працювати ця установа», – зазначив Калашник.

У такому разі відділ відкриють при управлінні Держпродспоживслужби, що на вул. Київській, 7а. А поки що нагадаємо: Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області знаходиться в обласному центрі за адресою: вул. Воскресенський узвіз, 7. Телефон: (0532) 54-57-59.
Уважно вивчайте етикетки
Тим часом Денис Калашник рекомендує кременчуцьким споживачам бути уважнішими під час покупок. Він нагадує, що вся інформація про товар має бути нанесена на етикетку в доступній формі. Тут можна дізнатися про склад продуктів, дату виробництва, кінцевий термін зберігання. Все це регламентовано вищезгаданим Законом України про захист прав споживачів. Якщо виробник чи продавець не дотримується цієї норми або відмовився надати сертифікат на продукцію, це є підставою споживачу звертатися щодо порушення його прав.

Споживач повинен зберегти неушкодженими етикетки виробника, упаковку, все чеки і повідомити продавця про наміри обміняти товар або повернути грошя, пославшись (якщо буде потрібно) на Закон України «Про захист прав споживачів».

Перший крок до повернення грошей – заява
Зараз спростилася схема обміну неякісного товару та повернення за нього грошей, нагадує Калашник. Приміром, людина купила телефон. А він протягом гарантійного строку вийшов з ладу не за вини споживача. Варто лише звернутися в торгову точку, де його придбали, написати в довільній формі заяву та віддати її продавцю разом із неякісним товаром. Продавець має обов’язково прийняти документ. Можна зробити копію заяви і попросити, щоб продавець поставив на ній підпис. А також вимагати пропорційно зменшити ціну, безоплатно усунути недоліки товару в розумний строк або відшкодувати витрати на ремонт тощо. (За умови збереження товарного чеку на покупку). У разі виявлення несправностей, дефектів (приміром, побутової техніки) за вини виробника протягом встановленого гарантійного терміну покупець має право: розірвати угоду і повернути кошти, витрачені на покупку, замінити товар на такий самий або аналогічний, якщо той є в наявності у продавця. Недоліки або факт фальсифікації підтверджуються висновком експертизи, яку повинен організовувати продавець у 3-денний строк із дня одержання від споживача письмової згоди на цю дію.
За прострочення платить продавець
Експертиза товару, у якого виявлено дефект, проводиться за рахунок продавця. (На час її проведення споживачу видають продукцію із обмінного фонду. Яких це товарів стосується – дивіться нижче). Якщо у висновках буде доведено, що недоліки виникли внаслідок порушення споживачем встановлених правил використання, зберігання чи транспортування, вимоги заявника не підлягають задоволенню, а сам він зобов’язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи. Недоліки товару, пред’явлені покупцем, повинні бути усунуті протягом 14 днів із дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк. За кожний день затримки сплачується неустойка у розмірі 1% вартості товару.
Тож при покупці товару варто про гарантію поцікавитися в першу чергу. Як правило, інформацію треба шукати в паспорті на продукцію, на етикетці або в будь-якому іншому документі. Іноді це гарантійний талон. Термін придатності обчислюється з дати виготовлення.
Немає чеку – право споживача юридично не захищене
У випадку, коли товар, придбаний на ринку без чеку, виявився неякісним, повернення грошей залежить від порядності продавця. Якщо підприємець сумлінний і розуміє, що товар із дефектом, то домовитися з ним вийде. Як варіант, у продавця може не виявитися потрібної суми, і він запропонує підійти пізніше. А ось на недобросовісного продавця домогтися управи майже нереально. Без чеку ваше право на повернення товару юридично не захищене.

Товари, що не підлягають обміну і поверненню:
- лікарські препарати і медичні засоби;

- предмети особистої і сангігієни;

- світлочутливі товари (рентгенівська плівка, фотоплівка);

- парфумерні та косметичні вироби;

- дитячі іграшки;

- ювелірні вироби;

- натільну і постільну білизну;

- товари в аерозольній упаковці;

- друковані видання;

- все, що було підігнано/відрізано під індивідуальні розміри покупця;

- аудіо- та відеокасети, лазерні диски.

Товари, які дають взамін під час проведення експертизи: 

телевізори, мікрохвильові печі, магнітоли, кухонні машини, магнітофони, в'язальні машини, радіоприймачі, пилососи, холодильники, електропраски, морозильники, електроміксери, пральні машини, електросоковижималки, телефони, персональні комп'ютери та комплектуючі частини до них. Також електрочайники, електрофони, електрокавоварки.

Світлана Павленко

Подпишись на нас

Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube telegram Facebook Live
Если Вы нашли ошибку в тексте, выделите слово, нажмите CTRL+Enter и отправьте сообщение в редакцию

Другие новости

Афиша Кременчуга
Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.

Мы в Telegram

Подписаться