Кременчугская газета
Kremenchuk, Poltava Oblast, Ukraine
Среда, 13 Ноября 2019 года
Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube

Вы здесь

Нове маркування товарів: що змінилось для споживачів

 

8 сентября 2019 09:00

Україна зобов'язала виробників харчових продуктів розміщувати розширену інформацію про свою продукцію. Вона повинна бути доступною для покупців. Інакше загрожують чималі штрафи. Та чи швидко відбуватиметься перехід на нове маркування і яке покарання чекає на виробників у разі невиконання вимог нового закону?

На початку серпня набув чинності документ, який, без перебільшення, стосується абсолютно всіх покупців. Це Закон України «Про інформацію для споживачів харчових продуктів». Його введення призведе до вдосконалення і дотримання європейських стандартів маркування українських продуктів харчування. Та найважливіше – то надання правдивої та повної інформації про товар. Проте не варто чекати змін одразу –адже законом вводиться трирічний перехідний період – до 5 серпня 2022 року. Протягом цього часу оператори ринку повинні привести маркування своєї продукції у відповідність з новими нормами. Відповідальність за правдивість інформації лежить саме на них.

Етикетка: не плутати покупця, а допомагати у виборі

Якщо раніше допускалось, що на товарі етикетка друкувалась такими малими літерами, що інформація важко або взагалі не читалась, або могла бути неповною, то тепер подібне не дозволено. Це основний принцип нового закону. Основні вимоги до етикеток: вони мають не плутати покупця, а допомагати у виборі. Про це нагадав очільник головного територіального управління юстиції у Полтавській області Олег Тимченко.

«Закон поширюється насамперед на операторів ринку харчових продуктів та безпосередньо впливає на споживачів харчових продуктів. Обов’язкова інформація про продукт повинна бути державною мовою. Написи зроблені точно, чітко, зрозуміло, розбірливо та розміщені на видному місці. Крім того, зазначається офіційна назва харчового продукту (встановлена нормативно-правовим актом або національним стандартом)», – звертає увагу Тимченко.

Зокрема, якщо частка ГМО перевищує 0,9% – це обов’язково треба зазначити на упаковці чи етикетці.

Покупцю на допомогу – повний склад продукту

Відтепер на кожній етикетці обов'язково треба зазначати повний список інгредієнтів: вміст цукру, харчові добавки та барвники, обмеження для вживання (наприклад, вказівки про небезпеку для діабетиків), а інформацію про наявність алергенів і їх вид мають виділяти окремим кольором. Також покупцю обов’язково повинні нагадати про спосіб переробки і зберігання продуктів. Зокрема і про те, чи передбачається їх повторне заморожування. Ось, якщо м'ясо або риба розморожувалися, на етикетці шукайте надпис – «розморожено». Для фаршу і заморожених продуктів (риба, субпродукти) необхідно вказувати вміст води в кілограмі продукту, якщо її більше 5%.

Лупу тепер залишати дома?

Раніше виробники примудрялися друкувати інформацію на упаковці таким дрібним шрифтом, що покупці не могли прочитати її навіть за допомогою лупи, і це було нормальним явищем. Однак, згідно з новим Законом, мінімальна висота шрифту для написів не може бути менше 1,2 мм (або 0,9 мм, якщо упаковка маленька). До речі, виробники ковбас тепер зобов'язані вказувати, чи є оболонка продукту їстівною. При цьому законодавці вирішили, що деяка інформація на упаковці зайва. Зокрема, дозволено не зазначати калорійність і точний термін реалізації.

Наприклад, якщо термін придатності харчового продукту рік і більше, в цьому випадку вказуються тільки місяць і рік, а не конкретна дата. Тепер на етикетках дозволяють не прописувати вміст рослинної олії, в тому числі пальмової, хімічних добавок тощо.

Намальований помідор, тож має бути помідор у складі

Законом забороняється зображати на упаковці інгредієнт, якщо такий компонент не використовується або не міститься в харчовому продукті. Наприклад, якщо на упаковці кетчупу чи соусу зображений будь-який овоч, його обов'язково мають використовувати при виробництві.

Вводяться деякі обмеження і в питаннях реклами. Так, інформація про харчові продукти не повинна містити неправдиві дані або вводити в оману. Наприклад, в рекламі молока, яке споживають діти, не можна згадувати про суперсилу, суперздоров’я тощо.

За порушення виробники заплатять штраф

Новий закон також передбачає інші заходи впливу на виробників, які порушують правила маркування продуктів. Так юридичним особам загрожує штраф розміром в 15 мінімальних зарплат (з 1 січня 2019 року її розмір – 4 тис 173 грн), це 62 тис 565 грн, фізичним особам-підприємцям – 10 мінімальних зарплат (41 тис грн). А ось якщо виробники раптом «забули» вказати інформацію про наявність алергенів, то юрособам доведеться сплатити 30 мінімальних зарплат (125 тис 190 грн), а фізичним особам-підприємцям – 20 зарплат (83 тис 460 грн).

Один закон для всіх

Новий закон, в першу чергу, навів прядок в раніше існуючих правилах маркування продуктів харчування. Про це повідомив «ФАКТАМ» генеральний директор Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.

«Якщо раніше вимоги до інформації на упаковці були прописані в різних законодавчих і нормативних актах, то тепер вони зібрані в одному законі, як в кодексі. Але нічого кардинально нового ми там не побачимо. Наприклад, вимоги вказувати інформацію щодо вмісту ГМО або країни-виробника існували і раніше. Зараз відбулася уніфікація законодавства, всі норми об’єднані в одному документі», – зазначив він.

А тим часом в кременчуцьких магазинах

Журналістка Кременчуцької газети пройшлась по магазинах нашого міста. Вона побачила, що зараз на прилавках чимало упаковок, банок, пляшок, коробок з етикетками, що зовсім не відповідають нормам Закону, про який ішлося вище. А є харчові продукти й зовсім без них. Так більшість хлібобулочних виробів продають у звичайних поліетиленових пакетах, без будь-якої інформації. На прилавках з майонезами і соусами в очі впадає упаковка з намальованими яйцями. Коли ж уважно читаєш, то видно, що у складі продукту яєць і в помині немає. Те саме – із кетчупами і томатними соусами – в деяких до складу входять не томати, а томатна паста. Та найгірше, на прилавках купа продуктів, етикетки яких написані настільки дрібним шрифтом, що навіть людина із 100% зором не зможе розібрати букви, не говорячи про людей похилого віку. У місцеві магазини закон іще не дійшов.

 

Світлана Павленко

Підписуйся на розсилку новин на каналі Telegram. Дізнавайся першим найважливіші та найцікавіші новини!

Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube telegram Facebook Live
Если Вы нашли ошибку в тексте, выделите слово, нажмите CTRL+Enter и отправьте сообщение в редакцию

Другие новости

Афиша Кременчуга
Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.

Мы в Telegram

Подписаться