Влітку для багатьох кремечужан змінився продавець блакитного палива. Які нині правила оплати за блакитне паливо?
Із 1 серпня 2022 року всі споживачі, які уклали заяву-приєднання (договори) з ТОВ «Кременчукгаз-Трейдінг» перейшли до постачальника останньої надії (ПОН). Це понад 50 тисяч абонентів. Раніше ТОВ повідомило, це сталося через труднощі виконання умов договору із власником ресурсу ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг», а саме неможливості постачати природний газ побутовим споживачам та відомчому житлу за цінами, що діяли з 1 травня на ліцензованій території ПрАТ «Кременчукгаз». Чи потрібно було переукладати договори; куди звертатися у разі, якщо виникнуть питання; де дізнаватися розмір платежів за спожитий газ та його транспортування; навіщо потрібно фотографувати показники газового лічильника – всі ці питання Кременчуцька газета поставила голові правління ПрАТ «Кременчукгаз» Богдану Оксененку.
- Чому споживачі знову змушені змінити постачальника газу?
- Так, із 1 серпня знову змінився постачальник природного газу для більшості споживачів із числа населення. Причини зрозумілі. По-перше, у країні триває війна і, в принципі, пройшла консолідація більшості питань по населенню на НАК «Нафтогаз Україна». Тому умови, які запропонували «Кременчукгаз-Трейдінгу» для продовження покупки газу у НАК «Нафтогаз України», щоб забезпечити населення, були не ринковими. Це був не бізнес взагалі. Це була б збиткова діяльність для «Кременчукгаз-Трейдінгу». Тому ми вирішили, що немає сенсу продовжувати постачати газ населенню. Таким чином НАК «Нафтогаз України» майже 100% займається цим. Умовно кажучи, ніхто не знав, що буде така ситуація, такі умови співпраці. Чи таке функціонування ринку газу взагалі. Адже коли він формувався у 2015 році, ніхто не врахував, що буде війна. Зараз його (ринку, ред.) практично немає.
Таким чином НАК «Нафтогаз України» постачає газ населенню. Ціни повністю регулює держава. Сьогодні купити природний газ, аби продати населенню по 8 тис грн за 1 тис куб, не реально. Діє ціна 40-50 тис грн за 1 тис куб.
- Де людям шукати інформацію про зміни?
- У принципі, «Кременчукгаз-Трейдінг» розміщував новини про зміни у себе на сайті, і на сайті «Кременчукгазу». І в Фейсбуці, і в міські ЗМІ була розсилка.
- А чи працюють телефони Центру обслуговування споживачів групи компаній KG_GROUP?
- Так працюють, але зараз чимало звернень від споживачів із різноманітних питань. Тому можуть бути затримки із відповідями.
- Чи потрібно із зміною поставщика газу переоформлювати договори?
- Законодавчо зроблено так, що перехід до НАК «Нафтогаз України», як на Постачальника останньої надії, відбувається без переписання будь-яких договорів. Це відбувається в автоматичному режимі. Треба, щоб споживач зареєструвався в особистому кабінеті і контролював нарахування.
- Куди треба передавати споживачам показники лічильників газу?
- Як я казав раніше, в 2015 році почалось переформатування ринку природного газу, тоді розподілили функції постачальника і організації, яка транспортує газ. Тобто «Кренчукгаз» – організація, яка транспортує газ розподільними газопроводами, а є продавець природного газу. Раніше це було «Кременчук-Газопостачання», далі «Кременчукгаз-Трейдінг», а зараз НАК «Нафтогаз України» є постачальником. Але безпосередньо за облік природного газу відповідає «Кременчукгаз». Тому показники лічильників потрібно передавати в «Кременчукгаз».
Там дані по кожному споживачу вносяться в Єдину державну базу даних. Вона називається Платформою оператора газотранспортної системи. Потім вся інформація із цієї бази даних бере НАК «Нафтогаз України» і проводить нарахування. І ось їх споживач має сам контролювати. Умовно кажучи, зареєструватися в особистому кабінеті НАК «Нафтогаз України» та сплачувати нарахування відповідно до даних звідти.
- Тобто споживачі зараз за транспортування газу сплачують статичну суму, таку собі абонплату?
- Так, за послуги розподілу газу. Це спрямовано «Кременчукгазу». Розмір–відповідно до того, який річний обсяг газу встановлено споживачу. Це за обслуговування мереж.
- Якщо людина виїхала за кордон і не користується природним газом, а їй приходять рахунки. Що тут робити?
- За розподіл у будь-якому разі проводиться нарахування. Їх немає лише тоді, коли споживач фізично відключається від газового споживання: пломбує ввід. Навіть якщо люди принесуть довідку, що перебували за кордоном, то перерахування не буде. Але якщо немає споживання природного газу цього року, то на наступний–встановлений обсяг споживання газу буде зменшений.
- Під час повномасштабної війни у вас змінилась кількість споживачів блакитного палива?
- Із урахуванням того, що багато людей переїхало із постраждалих територій у Кременчук і Кременчуцький район, то кількість споживачів збільшилась. У нас була певна кількість квартир, які тривалий час були опломбованими, а тепер в них живуть мешканці, які є споживачами природного газу. Тобто говорити, що Кременчук весь виїхав за кордон і людей тут немає, ми не можемо. Особливо в перші місяці повномасштабної війни було багато звернень, аби розпломбувати лічильники газу.
- Що таке дублюючий лічильник? У яких випадках їх встановлюють?
- Ми їх встановлюємо, коли ловимо неодноразово споживача на крадіжці природного газу. Коли люди знімають пломби, наші працівники це фіксують, а далі їх не пускають для контролю. Але ми розуміємо, що вони споживають газ. Тож тоді установлюємо дублюючі прибори обліку. Встановлюємо їх так, як вказано у чинних нормативних документах. Таких споживачів не багато, але вони є.
- Чи встановлюєте зараз квартирні чи побудинкові лічильники газу?
- За рахунок споживачів – так. Із урахуванням того, що є проблеми з фінансуванням, то «Кременчукгаз» інвестиційну програму цього року майже не виконує. Проводимо лише аварійні роботи. А саме на тих ділянках газопроводів, які є аварійними і які у будь-якому разі треба відновлювати. Так переклали 4 км газопроводу в Салівці, але він був дуже аварійним. У зв'язку з тим, що постраждала Кременчуцька ТЕЦ, зменшилися наші надходження. Йдеться приблизно про 4 млн грн щомісяця. А в нас немає компенсаторів, щоб покрити ці витрати.
- У червні цього року «Кременчукгаз» почав просити споживачів передавати показники через фото. Як зарекомендувала себе ця система?
- Я вважаю, що система працює дуже добре. Спочатку було трішки важко. Якщо чесно, то я думав, що ми швидко варіфікуємо споживачів по лічильникам, але це затягнулось. Зараз більше половини абонентів передають показники за газ таким чином. І при цьому мінімізуються помилки при передачі даних. Якщо людина помилилась в якійсь цифрі, а ми це помітили на фотографії, то виправляємо. Це трішки споживачів дисциплінує. Відтоді, коли ми запропонували передавати фотографії показників, то заяв на заміну лічильників у зв'язку із їх зупинкою побільшало, як не було ніколи. Ми замінюємо прилади обліку за свій рахунок – із обмінного фонду. Так, ось понад 200 людей повідомили, що в них зупинились лічильники. Коли аналізуємо особові рахунки, то видно, що лічильник зупинився давно.
- У яких випадках споживачі можуть звертатися в Центр обслуговування споживачів групи компаній KG_GROUP?
- З усіх питань, які пов'язані з природним газом, а не лише його розподілу. Ми вимушені комунікувати із «Нафтогазом» і з питань, які стосуються суто їх. Дуже б хотіли формалізувати питання. Споживачам же важливо щомісяця передавати «Кременчукгазу» показники. Якщо цього немає, то проводимо нарахування згідно з Кодексом газорозподільних систем. І, відповідно, ці дані вносяться на платформу (про яку згадано вище, авт.). Далі проводяться нарахування за газ. Потім, коли людина каже, що дані інші, вже їх вносимо на платформу, але перерахунок вже має зробити «Нафтогаз України». Не завжди це проходить вчасно. Зараз дуже багато звернень від споживачів щодо того, що зробили перерахунок в 2021 році, у нашій базі це виправлено, на платформу внесено, а НАК «Нафтогаз України» цього не робить.
Телефони операторів кол-центра:
(0536) 78-04-04
(067) 503-75-20
(095) 720-00-36
(063) 839-35-33.
ПрАТ «Кременчукгаз» надсилає рахунки – все залишається як і раніше.
«Кременчукгаз» відновив роботу VIBER-бот: можна передавати показники лічильників.
Олена Ліпошко
Фото авторки