Кременчуцька газета
Kremenchuk, Poltava Oblast, Ukraine
Вівторок, 22 Червня 2021
Facebook Twitter Instagram Кременчуцька газета на Youtube

Вы здесь

Електронні трудові книжки: наскільки складне це нововведення

 

 

10 травня 2021 09:00
Електронні трудові книжки наскільки складне це нововведення

Питання та відповіді щодо «свіжого» Закону.

5 лютого 2021 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі». Він передбачає поступову відмову від паперових трудових книжок. І вже починаючи з 10 червня нинішнього року (дата набрання чинності Законом), людині при працевлаштуванні достатньо буде надати роботодавцю витяг із Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (Реєстр), де зазначатиметься інформація про стаж та попередні місця роботи.

Закономірно, що з цього приводу може виникнути безліч питань. Кременчуцька газета шукала відповіді на деякі з них і з’ясовувала, чи такий страшний вовк, як його малюють.

Питання по суті

Почати слід із того, як отримати електронну трудову книжку та де її можна заповнити. Розібратися у цій темі нам допоміг начальник відділу обслуговування громадян №7 (сервісний центр) управління обслуговування громадян головного управління Пенсійного фонду України (ПФУ) у Полтавській області Роман Ареп'єв.

Що таке електронна трудова книжка?

Це інформація в електронній формі про трудову діяльність працівника.

Для чого її вводять?

Щоб у подальшому призначити пенсію згідно з даними електронного реєстру про трудову діяльність.

Як отримати електронну трудову книжку? Що для цього необхідно зробити?

Вона не «отримується». Так, Закон передбачає, що відомості до електронної трудової книжки вноситимуть у Реєстр. Варто лише заповнити дані у відповідному інтернет-ресурсі. На сьогодні в органах Пенсійного фонду (ПФ) є відомості про трудову діяльність з 1 липня 2000 року. Нині регламентовано подання сканованих копій трудових книжок до органів ПФ. Їх може подати як людина особисто, так і представник підприємства (відділ кадрів, наприклад) за допомоги кваліфікованого електронного підпису. Сканкопії трудової книжки органами ПФ відцифровуються. А це значить, що переглядається сканкопія трудової книжки і переводиться в електронну версію для того, щоб період до липня 2000 року, інформації за який немає в органах ПФ, також був у електронній формі. А також, щоб людина могла отримати довідку про свій повний страховий стаж. Наразі така довідка формується лише з дати набрання чинності Закону про загальнообов’язкове пенсійне страхування, тобто з 1 січня 2004 року. Зазначу, для повного обліку трудової діяльності, не тільки сканується сама трудова. Потрібні й інші документи: щодо строкової військової служби і навчання на денній формі у вищих чи середніх навчальних закладах тощо.

Де можна буде знайти інформацію, яка занесена в електронну трудову книжку?

На порталі Пенсійного фонду. Там для подачі відомостей про свою діяльність та для внесення змін необхідний кваліфікований електронний підпис. Але потім, для того щоб зайти у свій особистий кабінет, є можливими кілька варіантів авторизації: ID- банкінг, пароль та мобільний ID. Власне, на порталі знаходиться дуже багато послуг, які можна отримати, не звертаючись до ПФ, зокрема, перевірити свій страховий стаж, отримати довідки, необхідні для розрахунку лікарняного, для працевлаштування, про розмір пенсії тощо.

Чи зможуть шахраї скористатися даними, які міститимуться в електронній трудовій книжці?

Ні, дані мають відповідний кіберзахист, сторонні особи не зможуть скористатися відомостями.

Як внести дані в електронну форму?

Найкращий варіант – коли людина має кваліфікований електронний підпис (КЕП, раніше називався – ЕЦП). Вона заходить на портал Пенсійного фонду, у відповідну вкладку «Подати сканкопії...», заповнює анкету, прикріплює необхідні документи, підписує кваліфікованим електронним підписом, і анкета йде в роботу в органи ПФ. Інформацію опрацюють у відповідному відділі переведуть в електронний формат і до моменту призначення пенсії всі дані щодо неї зберігатимуться.

Що робити, якщо немає кваліфікованого електронного підпису?

На жаль, персональні дані без кваліфікованого електронного підпису внести неможливо. Коли підходить строк для призначення пенсії, людина може принести всі необхідні документи до ПФ, і їх відсканують. (Зазначимо, подавати відцифровані документи може як сам працівник, так і роботодавець, у якого зазвичай є КЕП – авт.)

Якою буде доля паперових трудових книжок?

Після «оцифрування» оригінал паперової трудової передається на зберігання працівнику як офіційний документ. На його вимогу роботодавець буде зобов’язаний паралельно з електронним обліком трудової діяльності також внести до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення.

Бухгалтерам і кадровикам додасться роботи

Протягом п’яти років перехідного періоду, який передбачається законом, облік здійснюватиметься як за паперовими, так і за електронними трудовими книжками. Зобов’язання вести документацію покладаються на бухгалтерів або працівників кадрової служби підприємства. Саме вони мають відсканувати та завантажити необхідні документи до системи Пенсійного фонду. Про це нам розповіла бухгалтерка Галина Гасан. За її словами, сканкопії мають бути якісними і чіткими, без розмазаних деталей.

«На додачу, у кожного працівника ми маємо взяти заяву, що людина не проти, аби його документи відцифровували», – розповідає Гасан.

Дайджест: що необхідно знати громадянину України

Резюмувати інформацію про нововведення щодо електронних трудових книжок нам допоміг адвокат юридичної консультації «ЛіАС» Роман Григораш:

- даний Закон передбачає облік трудової діяльності в електронній формі;

- усі відомості поступово вноситимуться до Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України;

- зробити це може як роботодавець, так і сама застрахована особа;

- включення відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюється упродовж п’яти років з дня набрання чинності цим Законом;

- після внесення усіх відомостей наявні трудові книжки видаються працівникам особисто під підпис;

- впровадження електронної трудової книжки є передумовою для подальшої реалізації автоматичного призначення пенсії (без додаткового звернення) за фактом настання пенсійного віку.

 

Тетяна Красельникова

Фото Кирила Воронцова

Підписуйся на розсилку новин на каналі Telegram. Дізнавайся першим найважливіші та найцікавіші новини!

Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube telegram Facebook Live
Якщо Ви знайшли помилку в тексті, виділіть слово, натисніть CTRL + Enter і відправте повідомлення в редакцію

Інші новини

Афиша Кременчуга
Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.

Ми в Telegram

Підписатися