Взаємовідносини між пасажирами і водіями та кондукторами тролейбусів – вічна тема, про яку можна писати й писати. Поїздивши міським електротранспортом, «Кременчуцька газета» пошукала точки дотику між одними та іншими.
Кременчук вам не Одеса
Не так давно в Одесі трапився випадок, коли водій тролейбуса побив у салоні чоловіка лише за те, що той здався керманичу безхатьком. Відео інциденту поширили в соцмережах – і моментально надійшла реакція керівництва. Водія звільнили без будь-яких пояснень.
Та це в Одесі. В нашому місті адміністрація комунального підприємства «Кременчуцьке тролейбусне управління» (КТУ) ніяким чином не реагує на нарікання пасажирів у соцмережах чи ЗМІ. Про це директор КТУ Олександр Вертюх зазначив у відповіді на інформаційний запит Кременчуцької газети. Цитуємо мовою оригіналу: «Скарги в газетах, «фейсбуках» тощо не розглядаються».
Пасажири зверталися із наріканнями …11 раз на рік
Щодо скарг, які потрапляють на розгляд адміністрації КТУ, то їх зовсім мало. Ну хто з кременчуцьких пасажирів повірить, що таких лише 11… за цілий рік? «КП «Кременчуцьке тролейбусне управління» повідомляє, що протягом 2017 року до підприємства звернулося 11 громадян із заявами та зверненнями. Їх зміст: нерегулярність руху тролейбусів (довге очікування на зупинках) – 3 скарги; грубість та нетактовна поведінка кондуктора – 3; різке гальмування – 2; вимога кондукторів сплатити за проїзд багатодітних батьків, які їхали без дітей до 7 років (вони не мали права на безкоштовний проїзд) – 2; пошук залишених речей у салоні – 1. На всі звернення та скарги громадян вчасно були надані відповіді». Такий звіт опубліковано на сторінці комунального підприємства на сайті міськради. На жаль, за 2018 рік інформації ще немає. Хоча минуло два місяці з початку 2019 року.
Вертюх запевняє: по кожному випадку проводиться бесіда з працівником, перевірка (або службова перевірка). Всі звернення, що надходять до адміністрації підприємства, а також результати службових перевірок оголошують на інструктажі, аби запобігти конфліктним ситуаціям між пасажирами і тролейбусниками в майбутньому. І тут найцікавіше: «Облік конфліктів з пасажирами на підприємстві не ведеться». Це теж із відповіді на інформаційний запит.
Реалії міського електротранспорту
Однак пасажири тролейбусів навряд чи погодяться з інформацією про кількість конфліктних ситуацій, яку оприлюднює керівництво КТУ. Не так давно Кременчуцька газета на своєму сайті писала, як у мороз водій тролейбусу закрив двері перед самим носом пасажира із паличкою. Публікація викликала бурхливе обговорення серед кременчужан, які згадували про свій досвід їзди в міських тролейбусах.
Нарікання на те, що двері зачиняють прямо перед пасажирами, непоодинокі. Людей обурює і те, що деякі водії не турбуються про комфортабельність поїздок: різко стартують, лихачать за кермом.
«Часто їжджу на тролейбусах вранці. Так ось, у мене таке відчуття, що деякі водії – колишні водії маршруток», – це лише одна зі скарг.
А є ще більш вражаючі: «У 3Б, гранатовий, теж ненормальна баба-водій (в окулярах). По дорозі всім сигналить з приводу і без. Коли пасажири заходять і оббивають ноги від снігу, вона на них кричить і б’є кулаком по склу. Чи ненормальна?» – теж про реалії поїздок у кременчуцьких тролейбусах. Людей обурює, що новий електротранспорт закуповують – але людяності й вихованості, а головне, дотримання посадових інструкцій від тих, хто ці машини обслуговує, зазвичай не варто чекати.
Поки що «дзвоніть у рельсу»
Згадаємо, що скарги у ЗМІ і соцмережах щодо конфліктів і нестандартних ситуацій адміністрація КТУ не розглядає. Тож звідки вона про них дізнається і, головне, куди їх направляти? У кременчуцьких тролейбусах відповідної інформації немає. Як запевняє Олександр Вертюх, зараз замовили і комплексно виготовляють таблички, з яких пасажири можуть дізнатися про схеми маршрутів, витяг із правил користування міським електротранспортом, також контакти адміністрації. Поки що радить запитувати, як зв’язатися із керівництвом КТУ, у самих кондукторів. Та навряд чи вони будуть відкривати контакти задля, наприклад, вирішення згаданих вище конфліктних випадків. Залишається лише вірити запевнянням адміністрації КТУ про те, що з працівниками (водіями тролейбусів та кондукторами) систематично проводять інструктажі щодо дотримань Правил дорожнього руху, етичної поведінки тощо.
Кременчуцька газета полегшує життя пасажирів. Інформуємо, що зв’язатися із директором КТУ Олександром Вертюхом можна за телефоном 5-10-72. Він веде прийом громадян з особистих питань – кожний перший, третій вівторок місяця з 14.00 до 17.00 за адресою: вул. Київська, 69. Як варіант, можна зателефонувати у відділ транспорту міськвиконкому: 74-39-91. Чи прийти на особистий прийом громадян до начальника цього відділу Руслана Івашини: понеділок: 9:00-12:00, четвер: 13:00-16:00. Адреса: пл. Перемоги, 2, каб. 529 (приміщення Кременчуцької міської ради).
Також можна зателефонувати у службу допомогу мере кременчужанам – 1563. Там зареєструють вашу скаргу, і адміністрація КТУ вже буде змушена на неї відреагувати.
10 тис грн – середня зарплата водія тролейбуса
Дехто з кременчужан вважає, що які тут можуть бути нарікання, коли у водіїв і кондукторів зарплата низька, робота важка. Тож Кременчуцька газета поцікавилася і питанням нарахування заробітної плати працівникам КТУ. Отже в середньому водії тролейбусів за грудень 2018 року отримали по 10 тис грн, кондуктори – по 5 тис 500 грн. (Для порівняння: у грудні на Полтавщині середня заробітна плата працівників транспортної сфери складала 9 тис 364 грн). А ось преміювання здійснюється за підсумками роботи за минулий місяць з урахуванням дотримання трудової дисципліни та правил внутрішнього розпорядку. Будь-який працівник не отримує премії, якщо було порушення трудової дисципліни, дисциплінарне стягнення у вигляді догани. Конкретно, за які саме випадки – керівництво тролейбусників не уточнює.
Що пасажири можуть вимагати від водія і кондуктора
(Згідно з витягами з Правил користування міським електричним та автомобільним пасажирським транспортом у м. Кременчуці)
«Основним завданням перевізника та його працівників, які залучені до надання транспортних послуг, є забезпечення безпеки пасажирів при користуванні якісних послуг, створення для них необхідних зручностей, надання допомоги при користуванні транспортних послуг.
У випадку, якщо у салон транспортного засобу підіймається пасажир із дитячою коляскою. Чи пасажир у кріслі для осіб з інвалідністю. Інші пасажири повинні допомогти їм та звільнити площадку, що призначена для їх комфортного проїзду.
Під час посадки осіб з інвалідністю, з дитячим візком, осіб похилого віку (в тому числі з велосипедами, що складаються), які візуально потребують сторонньої допомоги, кондуктор має надати відповідну допомогу, опустити пандус, надати допомогу в посадці тощо».
Чому досвід інших міст не застосовують у Кременчуці
Два дні перебуваючи у Луцьку і користуючись міськими тролейбусами, журналістка Кременчуцької газети була здивована, зустрівши двічі на лінії контролерів. Вони перевіряли, як кондуктори продають квитки. Луцьким пасажирам дати гривню і не взяти квиток – навіть на думку не спадає. Не погоджуються на оборудки й кондуктори. «Мене контроль на лінії оштрафує», – говорять.
Те, що у Кременчуці інша ситуація, підтвердять пасажири, які постійно користуються тролейбусом. Контролери – то щось надзвичайне в міських «рогатих». Тож не дивно, що, побачивши додаткового перевіряльника в салоні, кременчуцький активіст навіть цією радістю у соцмережі поділився. А було б їх більше – то, ймовірно, це дисциплінувало б як самих пасажирів, так і кондукторів.
P.S.
За окремими негативними випадками не можна робити висновок про всіх працівників комунального підприємства. Кременчужани пам’ятають, як деякі кондуктори прикрашали салони тролейбусів до Нового року, як водії чекають пасажирів, бачачи, що вони біжать до «рогатих», які вже стартують. Тут спадає на думку побажання: «Давайте жити дружно!».
Кременчуцькими тролейбусами постійно користується Олена Ліпошко