Кременчуцька газета
Kremenchuk, Poltava Oblast, Ukraine
Четверг, 26 Листопада 2020
Facebook Twitter Instagram Кременчуцька газета на Youtube

Вы здесь

Зворотний бік тролейбусного піару

 

9 листопада 2020 08:30

Міський голова Віталій Малецький вже майже 5 років займає крісло очільника міста. І знову балотується на цю посаду. Проте відпустку для проведення передвиборчих перегонів брати не хоче. Навпаки, Малецький активно піариться на проєктах, що втілюються коштом Кременчука, але мер видає їх за свої досягнення. Найулюбленіша тема нашого градоначальника – тролейбусна. Новий електротранспорт, придбаний у кредит за бюджетні кошти, міський голова підносить як власні заслуги. Так що ж приховано за блискучими новенькими тролейбусами, які курсують вулицями міста?

З історії закупівлі нових тролейбусів

Чотири роки тому у Кременчуці замислилися про те, що місту потрібні нові тролейбуси. Депутатів вдалося переконати у необхідності такої покупки – і ось угоду комунального підприємства «Кременчуцьке тролейбусне управління» (КТУ) з Європейським банком реконструкції та Розвитку (ЄБРР) про виділення 8 млн євро на придбання 50 тролейбусів підписано. Документом також передбачалося закупити запчастини до них та ремонтно-діагностичне обладнання. З того часу в рамках контракту автоскладальний завод №1 (Луцьк) автокомпанії «Богдан Моторс» поставив до Кременчука 40 тролейбусів: 35 – Богдан Т70117 (12-метрових) і 5 – Богдан Е90117 (18-метрових).

Решту поставляють з Білорусі. Звідти надходження електротранспорту триває. Це тролейбуси з можливістю автономного ходу, які направляють у райони міста, де раніше не було сполучення електротранспортом.

Таке «дороге» для міста КТУ

Практика показує, що нові тролейбуси дійсно стали більш привабливими для поїздок. Кременчужани частіше віддають перевагу електротранспорту, ніж розбитим маршруткам. Проте самому КТУ зиску від цього мало. Так, у звіті про фінансову діяльність цього комунального підприємства за 2019 рік йдеться, що доходи від продажу квитків збільшилися, проте не покривають витрат.

«Собівартість перевезення пасажирів зросла на 3 млн 646 тис грн за рахунок збільшення витрат на оплату праці з нарахування через постійний недокомплект водіїв та кондукторів, яким сплачені понаднормові у підвищеному розмірі – 3 млн 673 тис грн», – йдеться у вищезгаданому фінансовому документі.

Як результат, минулого року на утримання КТУ з міського бюджету додатково виділили майже 43 млн грн, ще майже 18 млн грн – на відшкодування оплати за проїзд пільговиків.

«Від основної діяльності – перевезення пасажирів – валові збитки у розмірі 69 млн 879 грн, але завдяки отриманим операційним та іншим доходам (курсова різниця, доходи від амортизації безкоштовно отриманих тролейбусів) балансові збитки склали 2 млн 213 грн», – пояснення у фінансовому звіті.

За 2 гривні возитимуть лише до виборів?

З огляду на вищенаведене виникає лише одне питання: що це за атракціон небаченої щедрості з ціною на проїзд у 2 грн? Зараз тариф на перевезення у комунальних тролейбусах і автобусах в нашому місті – найнижчий в Україні. Цим неодноразово хизувалися мер міста Віталій Малецький і його команда. Також із вуст владних мужів не раз лунала інформація про те, що така ціна є економічно необґрунтованою. І просто штучно утримується.

Адже в інших містах вартість проїзду у комунальних тролейбусах вища щонайменше вдвічі, ніж у нас.

Водночас вже зрозуміло, що за 2 грн їздити кременчужанам залишилося недовго. Схоже, це і є складова передвиборчого піару. Адже якщо зазирнути на офіційний сайт міської ради, можна знайти план впровадження регуляторних актів на 2020 рік. Відповідного до нього, цьогоріч мають розглянути три проєкти рішень, один із яких стосується встановлення економічно обґрунтованих тарифів на перевезення пасажирів. Про це просять як адміністрація КТУ, так і перевізники міських маршруток. Документ мають розглянути у 2020 році.

Кредит взяли – а платити нічим

Як ми вже згадували вище, за 50 тролейбусів, придбаних у кредит, місто має розрахуватися упродовж 12 років, вносячи рівними частинами 20 платежів. Але не минуло і 5 років, як виникла ситуація, коли в казні Кременчука не знайшлося грошей на погашення чергового траншу.

Так, на сесії третього вересня депутати міськради ухвалили рішення про звернення до ЄБРР щодо відстрочки оплати за кредит. На це банк погодився «шляхом збільшення на відповідну суму подальших платежів та без застосування додаткових комісій».

Місцеві чиновники такі кроки пояснюють дефіцитом бюджету та необхідністю спрямовувати гроші на боротьбу з COVID-19. Вже відомо, що зараз «діра» в міській казні сягає понад 180 млн грн. Проте Малецький на наступний рік вже дає неоптимістичні фінансові прогнози. Тож постає логічне питання: а далі чим платити збираються?

«День їздять – три стоять»

Петрівка (маршрут 1А+), Велика Кохнівка (5А+), а тепер і Третій Занасип (маршрут 28А+) та Крюків (маршрут26+) – це райони, в які перед виборами пустили нові тролейбуси на автономному ходу. Ніби й добре, що з'явилося сполучення комунальним транспортом там, де його ніколи не було. Проте є ложка дьогтю у діжці меду. Адже спостерігається недобра тенденція: не встигли тролейбуси пустити, як вони вже ламаються і не виходять в рейси. Якщо відстежити статистику Служби допомоги мера лише за один місяць (серпень), то видно, що таких випадків було до 10. Зазвичай у повідомленнях про скасування тролейбусних рейсів – жодного слова про причину поломки.

Загадуючи про те, що тепер електротранспорт курсує на Правобережжя, маємо надію, що за технічних причин він не зупиниться на Крюківському мосту. Адже тоді рух автотранспорту буде паралізовано.

Обіцянка про валідатори швидко забулася

У 2018 році міський голова Віталій Малецький почав активно просувати тему обладнання валідаторами (система електронного квитка) громадського транспорту Кременчука. Першими їх планували встановити у тролейбусах.

Таким чином хотіли порахувати пільговиків, які користуються електротранспортом. Але не так сталося, як гадалося. Вже минуло понад 2 роки, а ідея так і залишилась нереалізованою.

Тим часом в інших українських містах система електронної оплати за проїзд працює на повну. Як приклад можна навести досвід Вінниці. З травня поточного року весь електротранспорт цього міста обладнали валідаторами.

Пенсіонери їздять за «Картками вінничанина», їх можуть купити і містяни. Проте проїзд легко можна оплатити за допомоги різних мобільних додатків.

До речі, під час карантину така схема розрахунку не лише зручна, а й безпечна. І до всього, у вінницьких комунальних автобусах, тролейбусах і трамваях тепер немає кондукторів. У масштабах міста це значна економія на зарплатах.

 

Світлана Павленко

Підписуйся на розсилку новин на каналі Telegram. Дізнавайся першим найважливіші та найцікавіші новини!

Facebook Twitter Instagram Кременчугская газета на Youtube telegram Facebook Live
Якщо Ви знайшли помилку в тексті, виділіть слово, натисніть CTRL + Enter і відправте повідомлення в редакцію

Інші новини

Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.

Ми в Telegram

Підписатися